Avslutte kundeforhold i tidligere bank
Husk at du ikke må avslutte kundeforholdet i tidligere bank før du har bestilt BankID hos oss.
Viktig: Hvis du avslutter kundeforhold i annen bank før du har legitimert deg og bestilt BankID hos oss, vil kodebrikken din fra tidligere bank være ugyldig. Du vil da få problemer med å logge deg inn i vår nettbank.
Kontakt oss, så hjelper vi deg!
Enkelte av våre bankprodukter/tjenester krever at vi må innhente fysisk legitimasjon
- Ønsker du å kunne utføre betalinger via mobilbanken trenger du BankID på mobil, eller kodebrikke fra oss.
- Skal du opprette konto for barn krever vi også legitimasjon av foresatte.
- Vi kan ikke effektuere søknad om bankbytte før vi har innhentet legitimasjon.
Hvordan bestiller jeg BankID?
Hvis du er interessert i en eller flere av våre tjenester ovenfor, anbefaler vi at du tar kontakt med oss slik at vi kan innhente fysisk legitimasjon.
Når du er legitimert med kopi av gyldig pass, kan du selv bestille BankID i nettbanken, og du får da tilgang til alle våre produkter og tjenester.
Hva er forskjellen på fysisk og elektronisk legitimasjon?
I den fysiske verden: |
I den elektroniske verden: |
Identifiserer du deg med pass, førerkort eller bankkort | Kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er |
Bruker du kulepenn når du skriver under en kontrakt | Vil du kunne bruke din bankID til å signere dokumenter og meldinger elektronisk |
Kilde: BankID.no |
Elektronisk legitimasjon er en elektronisk form for legitimasjon og signatur, eksempelvis BankID.
Fysisk legitimasjon betyr at banken må innhente en bekreftet kopi av ditt pass. Banken vi da sende en PUM-forsendelse, som må hentes ved personlig oppmøte med pass på ditt lokale postkontor.