Kort

Spørsmål og svar

Hvordan sperre kort?

Du kan når som helst på døgnet ringe vår sperretjeneste. Du kan også sperre bankkort i nettbanken og mobilbank.

Kredittkort kan du sperre via appen Spendwise, ved å logge inn på Landkreditt Mastercard eller sperre per telefon. Spendwise er tilgjengelig i App Store og Google Play.

Sperrenummer (Landkreditt Mastercard):  +47 21015040 
Sperring av andre kort (eller svindel): +47 21499974

Hva gjør jeg hvis kortet er sperret eller slutter å fungere?

Slutter kortet ditt å fungere kan du bestille nytt kort i nettbanken. Har du flere kort må du kontakte kundeservice.

Har kortet blitt sperret må du ta kontakt med kundeservice som vil bestille et nytt kort til deg.

Hva gjør jeg hvis jeg oppdager ukjente transaksjoner?

Oppdager du ukjente transaksjoner på kortet må du kontakte oss eller sperretjenesten på telefon (+47) 21015040 umiddelbart og sperre kortet.

Gjelder det ditt bankkort:
Fyll ut egenerklæring for ukjente transaksjoner og send det til oss.

Gjelder det ditt kredittkort:
Vi benytter SEB-kort som vår leverandør av kredittkort. Klikk her for å reklamere.

Dersom du oppdager ukjente transaksjoner på din konto, benytt skjema for kontoreklamasjon.

Les mer om sikkerhet - hvordan unngå å bli svindlet.

Hvordan endre regionsperren?

Du kan endre regionsperren på dine bankkort ved å gå inn i menyen i nettbanken eller i mobilbanken.

Husk å velge riktig kort. Vi tilbyr ikke regionsperre på Landkreditt Mastercard.

NB! Tyrkia regnes som et land i Europa.

Hvordan oppheve sperringen på bankkortet?

For å oppheve sperringen på kortet ditt må du ringe oss på 23 00 08 30 eller sende oss en melding fra din nettpostkasse i nettbanken.

Har du glemt PIN-koden på bankkortet?

Du kan finne PIN-koden til bankkortet ditt i nettbanken.

Logg inn i nettbanken. I menyen velger du hent PIN-kode. Tast inn CVV2-koden (de 3 siste sifrene i signaturfeltet på baksiden av kortet) samt utløpsdatoen på kortet.

Er kontaktløs betaling sikkert?

Kontaktløs betaling er en sikker betalingsmåte. Det følger internasjonale standarder og er underlagt nødvendige sertifiseringer. På kjøp over 500 kroner vil du som regel bli bedt om å taste PIN-koden. Kjøp under 500 kroner gjøres i hovedsak uten PIN-kode. Du må i tillegg innimellom taste PIN-koden din for å bekrefte at du er riktig eier av kortet.

Du må i tillegg innimellom taste PIN-koden din for å bekrefte at du er riktig eier av kortet.

Som kortholder er du underlagt et godt forbrukervern, også for kontaktløse betalinger.

Mitt nye kort fungerer ikke. Hva gjør jeg?

Ditt nye kort må aktiveres før bruk. Dette gjelder også for å kunne bruke kortet på netthandel, og for å legge kortet inn i apper som for eksempel Vipps.

Har du hatt kort fra Landkreditt fra før bruker du samme PIN-kode som tidligere. Du aktiverer da kortet ved å bruke det i en betalingsterminal, og taste PIN. Har du ikke hatt kort fra Landkreditt tidligere, eller ikke kjenner din PIN-kode, så må du aktivere kortet i nettbanken.

Slik aktiverer du kortet i nettbanken:

  • Logg inn i nettbanken
  • Gå til Meny
  • Velg Kort
  • Velg Mine kort, og kortet du vil aktivere
  • Trykk: Aktiver kort
  • PIN-koden din vil komme opp og kortet er aktivert

Kan PIN-koden på kortet endres?

Dessverre! PIN-koden til kortet kan ikke endres av sikkerhetsmessige årsaker.

Kan jeg øke beløpsgrensen på mitt Ungdomskort?

Ja, beløpsgrensen på ungdomskort kan økes. Dersom du ønsker å øke beløpsgrensen må du ta kontakt med oss.

Hvilke kort tilbyr dere?

Kan jeg få bankkort med bilde?

Nei, dessverre. Vi utsteder ikke bankkort med bilde.

Hvordan beregnes vekslingskursen ved kortbruk i utlandet?

Når du utfører kjøp i EU og EØS-valutaer gjort innenfor EU og EØS området har du krav på informasjon om vår margin. Bakgrunnen for dette er at det er en forskjell i prosent mellom Landkreditt Bank sin vekslingskurs og en referansekurs fra den europeiske sentralbanken (ECB). Viktig å informere om at vekslingskurser varierer daglig.

Kjøp og kontantuttak i minibanker i fremmed valuta blir omregnet til NOK gjennom en vekslingskurs fastsatt av Landkreditt Bank. Kursen består av en referanse-vekslingskurs fra Visa og en valuta vekslingsmargin.

Under er et gitt eksempel for å forklare hvordan dette beregnes:

Gitt at du bruker ditt debetkort hos Landkreditt Bank til kjøp av et produkt for 1000 EUR den 29.mars 2021. Kalkulatoren beregner vekslingsmarginen.

Spesifikasjon 

 

Forklaring 

Kjøp 

EUR 1.000,-

Kjøp i lokal valuta 

Belastet beløp 

NOK 10.414,58 

Det norske beløpet du belastes med 

Vekslingskurs 

NOK / EUR 10,41458 

Vekslingskursen som er benyttet for kjøpet består av Visa referansekurs pluss Landkreditt Bank sitt valutapåslag 

Inkluderer valutapåslag 

1,95 % 

Landkreditt Bank sitt valutapåslag som er inkludert i vekslingskursen over 

Påslag på ECBs valutakurs 

2,85 % 

ECBs referansekurs. Dette eksemplet viser at den kurs vi benyttet på den aktuelle dato er 2,85% høyere enn ECBs referansekurs 

For å se marginen på en valutatransaksjon du har foretatt, kan du benytte kalkulatoren under.

Kalkulator: Finn vekslingsmarginen på valutatransaksjoner

Kan jeg benytte Apple Pay?

Med Landkreditt Mastercard har du mulighet til å benytte Apple Pay. Du kan velge om du vil legge til kredittkortet via Spendwise-appen eller direkte inn i Apple Lommebok.

Slik tar du i bruk Apple Pay