Hva skjer når jeg har registrert meg?
Nå er brukerkontoen din klar og du er logget inn i plattformen. Registrer de opplysninger du ønsker å overvåke. Opplysninger som navn, adresse, nasjonalt ID-kort, telefonnummer, e-postadresse, passnummer, fødselsnummer og/eller kortopplysninger kan du legge inn i plattformen.
ID Protection Service søker kontinuerlig på hele nettet. Hvis eller flere av dine registrerte opplysninger er på avveie, får du et varsel om dette på e-post eller SMS. Ring oss hvis du lurer på noe. Vi er her for å hjelpe deg!
Hvordan fungerer tjenesten?
Først sammenstiller vi alle de opplysningene du har registrert. Dette kan være e-postadresser, kredittkortnumre og andre ID-opplysninger som du ønsker å følge med på. Ved hjelp av avansert teknologi, skanner vi dataen som ligger ute på nettet og sammenligner det med de opplysningene som du har registrert i plattformen. Du får en melding hvis noen av dine opplysninger blir funnet i en datalekkasje. Du får også faglige råd om hvordan du håndterer et varsel og forebygger misbruk.
Hva er ID-tyveri?
ID-tyveri er når en person får tak i dine personlige opplysninger og benytter dem for enten økonomisk vinning eller for å påføre deg skade eller ubehag.
Hvordan oppstår ID-tyveri og svindel?
Her er noen eksempler:
- Du mister et bankkort med bilde og fødselsnummer.
- Du får en falsk e-post og klikker på en lenke som ber deg om å skrive inn personlige opplysninger (dette kalles phishing).
- Du blir oppringt av noen som sier de er fra banken eller politiet og sier at du må logge inn med BankID.
Hvordan oppdage skade etter ID-tyveri eller svindel?
Her er noen tegn:
- Du mottar en faktura for en tjeneste/vare du ikke har bestilt.
- Du får melding om at det er foretatt en kredittsjekk av deg uten at du har søkt om kreditt.
- Du mottar ikke post eller har fått beskjed fra posten om at adressen din er endret.
- Du får beskjed om at det er opprettet et telefonnummer i ditt navn.
- Du ser at bankkontoen din er tømt.
Hvor stor skade kan en kriminell gjøre når de har fått tak i mine opplysninger?
Får uvedkommende tilgang til epostkontoen, kan de overta kontoen og stenge deg ute. Da får de også tilgang til alle brukerkontoene som er tilknyttet denne epostadressen.Får en kriminell tilgang din BankID, kan de gjøre transaksjoner i ditt navn, inkludert overføre penger fra nettbanken din.
Kan hele familien bruke tjenesten?
Med ID Protection Service kan du overvåke opplysninger på nett, men du kan kun registrere dine egne opplysninger. Derfor har vi gjort det mulig for deg å sende invitasjoner til dine familiemedlemmer hvis de:
- bor i samme bolig som deg og
- er over 15 år gammel.
Gå inn på MIN PROFIL og skriv inn navnet og epostadressen til familiemedlemmet ditt. De får veiledning om hvordan opprette sin egen brukerkonto.
Husk at når du sender en invitasjon, samtykker du også til at vi kan sende aktiveringsmail til familiemedlemmet.
Hele familien får hjelp ved svindel og ID-tyveri selv om de ikke oppretter en brukerkonto.