Med ID-Beskyttelse får du hjelp til å overvåke og beskytte opplysningene dine mot ID-tyveri og misbruk på nett. Tjenesten er inkludert i innboforsikringen din om du har valgt utvidet dekning.

ID-beskyttelse inneholder ID-sikring, webcleanup og tilgang til ID Protection Service som overvåker internett og varsler deg dersom dine personopplysninger er på avveie.

Overvåking er en enkel måte å få oversikt over hvilken type informasjon om deg som ligger tilgjengelig på nettet, slik at du vet hva og hvordan du kan beskytte deg mot misbruk. Det eneste du trenger å gjøre er å aktivere din brukerkonto og registrere opplysningene dine i en digital plattform - så hjelper vi deg med resten.

Ny bruker?

Så enkelt er det å bruke tjenesten

  1. Logg inn på Min side
  2. Følg instruksene for å aktivere ID Protection Service. Dette forutsetter at du har innboforsikring med utvidet dekning.
  3. Du vil motta en e-post om tjenesten. Følg instruksen om hvordan du aktiverer din brukerkonto.
  4. Kontoen din er ferdig og klar til bruk. Logg inn her neste gang: https://www.id-protectionservice.no/lk/login

Overvåking og forebygging med ID Protection Service

ID-Beskyttelse gir deg tilgang til ID Protection Service fra Tenerity som overvåker nettet og forteller deg om dine personopplysninger er havnet på avveie. Du kan registrere personopplysninger, bankopplysninger og ID-opplysninger i vår digitale plattform. Dine registrerte opplysninger overvåkes hele døgnet på det åpne nettet, dypnettet og det mørke nettet. Dersom de blir funnet i et søk, får du en varselmelding på e-post eller SMS. Du får gode råd om hvordan du forebygger misbruk og holder deg trygg på nettet.

Sletting av uønsket innhold

Tjenesten Web Cleanup hjelper deg med sletting av uønsket innhold. Opplysninger om deg kan misbrukes av andre. Derfor gir vi råd om sletting av ulovlig innhold. Noen eksempler på hva vi kan hjelpe med:

  • fjerne uønskede bilder, videoer, falske profiler og krenkende kommentarer
  • veilede om hvordan slette eller ta tilbake kontrollen på hackede e-postkonto eller brukerkontoer i sosiale medier
  • avindeksere søkeresultater av dine personlige opplysninger.

Hjelp om du mistenker du er blitt utsatt for ID-tyveri

Tjenesten ID-Sikring er en døgnåpen tjeneste som hjelper deg så lenge du trenger det. Her får du hjelp av en rådgiver hvis du mistenker at du har blitt utsatt for svindel eller ID-tyveri. Velg selv om du vil ha en veiledning eller om vi skal overta og handle på dine vegne.

Dette gjør vi:

  • oppdager tidlige tegn til misbruk slik at du unngår stor skade
  • gjør sikkerhetstiltak som begrenser skade
  • avviser ulovlige krav mot deg
  • avviser ulovlige lån tatt opp i ditt navn.
  • gir deg råd om hvordan du søker om reklamasjon fra banken hvis du har blitt svindlet

Tips og råd for å forebygge ID-tyveri

  • Aldri klikk på en lenke i epost eller SMS før du vet helt sikkert at meldingen er ekte.
  • Aldri oppgi passord eller koder til andre.
  • Vær varsom hvis noen ber deg betale penger eller oppgi informasjon om deg selv.
  • Opprett totrinnspålogging på epostkontoene dine, og på sosiale medier.
  • Bruk digital postkasse.

5 tegn på at dine opplysninger er lekket eller på avveie

  • Du blir varslet av selskapet om at opplysningene dine er lekket i dataangrepet og havnet på avveie.
  • Du oppdager uvanlige transaksjoner på kontoutskriften din.
  • Du blir varslet om innloggingsforsøk (fra for eksempel e-postleverandør eller Facebook).
  • Du mottar trusler om at sensitive opplysninger om deg eksponeres hvis du ikke betaler penger.
  • Har du registrert dine opplysninger hos ID Protection Service vil du motta varsel med informasjon om datainnbruddet og lekkasjen.

Supporttjeneste hele døgnet, året rundt

Med ID-beskyttelse får du råd om hvordan du oppdager og beskytter deg mot svindel og identitetstyveri.

Har du blitt utsatt for noe kriminelt, hjelper vi deg med å få oversikt over skaden og stoppe misbruket.

Vi avviser urettmessige krav mot deg, gir råd om hvordan søke om reklamasjon fra banken og støtter deg hele veien.

Har noen delt ulovlig innhold om deg kan vi også hjelpe deg med å fjerne uønskede bilder, videoer, falske profiler og krenkende kommentarer slette eller ta tilbake kontrollen på hackede e-postkonto eller brukerkontoer i sosiale medier og avindeksere søkeresultater av dine personlige opplysninger.

Hvis har mistanke om identitetstyveri kontakte Tenerity på tlf. +47 33 99 71 33 eller sende en e-post til: landkreditt@idsikring.no.

Spørsmål og svar

Hva skjer når jeg har registrert meg?

Nå er brukerkontoen din klar og du er logget inn i plattformen. Registrer de opplysninger du ønsker å overvåke. Opplysninger som navn, adresse, nasjonalt ID-kort, telefonnummer, e-postadresse, passnummer, fødselsnummer og/eller kortopplysninger kan du legge inn i plattformen.

ID Protection Service søker kontinuerlig på hele nettet. Hvis eller flere av dine registrerte opplysninger er på avveie, får du et varsel om dette på e-post eller SMS. Ring oss hvis du lurer på noe. Vi er her for å hjelpe deg!

Hvordan fungerer tjenesten?

Først sammenstiller vi alle de opplysningene du har registrert. Dette kan være e-postadresser, kredittkortnumre og andre ID-opplysninger som du ønsker å følge med på. Ved hjelp av avansert teknologi, skanner vi dataen som ligger ute på nettet og sammenligner det med de opplysningene som du har registrert i plattformen. Du får en melding hvis noen av dine opplysninger blir funnet i en datalekkasje. Du får også faglige råd om hvordan du håndterer et varsel og forebygger misbruk.

Hva er ID-tyveri?

ID-tyveri er når en person får tak i dine personlige opplysninger og benytter dem for enten økonomisk vinning eller for å påføre deg skade eller ubehag.

Hvordan oppstår ID-tyveri og svindel?

Her er noen eksempler:

  • Du mister et bankkort med bilde og fødselsnummer.
  • Du får en falsk e-post og klikker på en lenke som ber deg om å skrive inn personlige opplysninger (dette kalles phishing).
  • Du blir oppringt av noen som sier de er fra banken eller politiet og sier at du må logge inn med BankID.

Hvordan oppdage skade etter ID-tyveri eller svindel?

Her er noen tegn:

  • Du mottar en faktura for en tjeneste/vare du ikke har bestilt.
  • Du får melding om at det er foretatt en kredittsjekk av deg uten at du har søkt om kreditt.
  • Du mottar ikke post eller har fått beskjed fra posten om at adressen din er endret.
  • Du får beskjed om at det er opprettet et telefonnummer i ditt navn.
  • Du ser at bankkontoen din er tømt.

Hvor stor skade kan en kriminell gjøre når de har fått tak i mine opplysninger?

Får uvedkommende tilgang til epostkontoen, kan de overta kontoen og stenge deg ute. Da får de også tilgang til alle brukerkontoene som er tilknyttet denne epostadressen.Får en kriminell tilgang din BankID, kan de gjøre transaksjoner i ditt navn, inkludert overføre penger fra nettbanken din.

Kan hele familien bruke tjenesten?

Med ID Protection Service kan du overvåke opplysninger på nett, men du kan kun registrere dine egne opplysninger. Derfor har vi gjort det mulig for deg å sende invitasjoner til dine familiemedlemmer hvis de:

  • bor i samme bolig som deg og
  • er over 15 år gammel.

Gå inn på MIN PROFIL og skriv inn navnet og epostadressen til familiemedlemmet ditt. De får veiledning om hvordan opprette sin egen brukerkonto.

Husk at når du sender en invitasjon, samtykker du også til at vi kan sende aktiveringsmail til familiemedlemmet.

Hele familien får hjelp ved svindel og ID-tyveri selv om de ikke oppretter en brukerkonto.