Beliggenhet
Idyllisk småbruk som ligger 4 km nord for Oppdal sentrum. Eiendommen ligger et "steinkast" fra Stølen
alpinsenter, oppkjørte skiløyper m.m. Glimrende sol- og utsiktsforhold. Viser til vedlagt nabolagsprofil.
Adkomst
Viser til kart.
Jord, skog og tun
Ca. 373 dekar eiendomsgrunn, hvorav ca. 12 dekar innmarksbeite, ca. 83 dekar produktiv skog, ca. 260
dekar annet markslag og ca. 18 dekar tun/vei/annet. I tillegg har eiendommen en ideell andel i et
uregistrert sameie på ca. 2.099 dekar samt en ideell 1/7-del i ca. 1,2 dekar veigrunn (gnr. 299, bnr. 6).
NIBIO gårdskart samt oversiktskart følger vedlagt. Flott opparbeidet gårdstun med asfaltert gårdsplass
samt hage m/plen og beplantning.
Jakt
Jaktrettigheter tilligger eiendommen. Jakta organiseres gjennom Midtskogmorka Utmarkslag (tidligere
Midtskogmorka Grunneierlag), se vedlagt jordskiftesak tingl. 28.11.2024 m/vedtekter, andelsfordeling m.v.
Jaktområdet utgjør ca. 20.000 dekar og grunneiere kan søke om å delta i storviltjakta. Jaktområdet deles
normalt mellom 2 jaktlag som settes sammen/organiseres fra år til år. Deltakere i jakta må betale en
grunnavgift samt en pris for kjøttet. Utbyttet fordeles mellom grunneierne iht areal/andel, se vedlagt
jordskiftesak tingl. 28.11.2024. Jaktområdet ble inneværende år (2024) tildelt 2 hjort og 3 elger +
tilleggsdyr. Tildelingene vil variere fra en tildelingsperiode til en annen. I tillegg kan grunneiere søke om
rådyrjakt. For den øvrige småviltjakta selges det noen jaktkort hvert år.
For ytterligere informasjon om Utmarkslaget, se http://www.jaktoppdal.no/public.aspx?pageid=97511 eller
ta kontakt med styreleder i Midtskogmorka Utmarkslag Thorleif Jacobsen, tlf. 97079813.
Innhold og standard
VÅNINGSHUS (oppført på 1700-tallet, senere tilbygd. BRA ca. 170 kvm):
Våningshuset er oppført i 2 etasjer over grunnmur som dels er oppført i betong og dels i gråstein. Tilbygd
del står oppført på en støpt plate i betong. Veggkonstruksjonen er dels i tømmer, dels i reisverk og dels i
stavlaft. Taket er et saltak som er tekket med tre (tretak). Tak over tilbygd del, inngangsparti og
kjellernedgang er tekket med torv. Etasjeskiller er i trebjelkelag og vinduer er i koblet utførelse.
Oppvarming: Elektrisitet og vedfyring. Innhold 1. etg: Gang, entre, vaskerom, bad, kott, bod, kjøkken og
stue. 3 terrasser. 2. etg: Gang, wc og 5 soverom. Kjeller: Jordkjeller under en liten del av våningshuset.
Viser til vedlagt tilstandsrapport dat. 16.10.2024, selgers egenerklæring dat. 08.01.2025, brev fra Tensio
dat. 17.01.2022 vedr. elektr.-kontroll samt opplysninger om fyringsanlegget dat. 29.08.2024. Det gjøres
særskilt oppmerksom på at det er fyringsforbud i begge pipeløpene grunnet forhold nevnt i rapporten.
Stålrør må installeres i pipeløpene.
GARASJE (BRA ca. 40 kvm):
Dobbelgarasje som er oppført i stavlaft over støpt plate på mark. Isolert og innvendig kledd med panel.
Taket er et saltak som er tekket med torv.
VEDSKJUL (BRA ca. 10 kvm):
Bygningen er oppført i stavlaft og taket er et saltak som er tekket med torv.
UTHUS (BRA ca. 19 kvm):
Uthuset er oppført i bindingsverk med utvendig bordkledning. Taket er et saltak som er tekket med
shingel.
ANDRE BYGNINGER:
Hobbyveksthus.
Reguleringsforhold
Eiendommen ligger hovedsakelig i et område med "LNFR-areal for nødvendige tiltak for landbruk, reindrift
og gårdstilknyttet næringsvirksomhet basert på gårdens ressursgrunnlag", se vedlagte utsnitt fra
kommuneplanens arealdel m/tegnforklaringer. Enkelte deler av eiendommen ligger i soner for og/eller er
avsatt til "Ras- og skredfare" (rød skravur i plankartet), reindrift (sort skravur i plankartet), bevaring
naturmiljø (sort skravur i plankartet), gul støysone (sort skravur i plankartet), naturområder (merket lys blå
i plankartet), nedslagsfelt drikkevann (sort skravur i plankartet), fritidsbebyggelse (orange farge i
plankartet), turdrag (lys grønn i plankartet), boligbebyggelse (lys gul i plankartet), idrettsanlegg (lys grønn i
plankartet), andre typer bebyggelse og anlegg (mørk orange i plankartet), næringsvirksomhet (lilla i
plankartet), høyspenningsanlegg (rød skravur i plankartet) m.v. En komplett oversikt over de ulike
formålene i kommuneplanens arealdel samt gjeldende reguleringsplaner, se vedlagt planoversikt
tilsendt fra Oppdal kommune samt gå inn på https://www.kommunekart.com/ og søk på gjeldene
eiendom/parsell. Bestemmelser, retningslinjer og beskrivelser til kommuneplanens arealdel 2019-2030
får v/henv. megler. Deler av eiendommen ligger i et vernskog-område, se vedlagt vernskog-kart (vernskog
er merket med sort skravur).
På eiendommen er det innregulert og fradelt et tomteområde på ca. 11 dekar (gnr. 299, bnr. 35).
Tomteområdet heter for Stølen Park hytteområde. Tomteområdet består av i alt 13 hyttetomter. De
respektive tomtene er ikke fradelt/matrikulert og området fremstår som et råtomteområde uten
infrastruktur. Det er ikke gjennomført sikringstiltak, masseutskifting eller noen form for tilrettelegging av
området. Videre går en eldre hovedvannledning over området, se vedlagt ledningskart. Denne må
hensyntas i den videre planleggingen. Det er ikke søkt om nødvendige dispensasjoner overfor
veimyndigheter, naboeiendommer m.v . Vedlagt følger reguleringsplan, reguleringsbestemmelser,
sluttbehandling, vedtak m.v. Kjøper av eiendommen må selv foreta nødvendige undersøkelser hos
offentlige myndigheter hva gjelder utbygging/utnyttelse av det regulerte området og om området i det hele
tatt er mulig å realisere innenfor faktiske og økonomiske rammer.
Boligkjøperforsikring
Det gjøres oppmerksom på at forbrukerkjøpere har anledning til å tegne boligkjøperforsikring.
Forsikringen gir kjøper bistand etter avhendingsloven og dekker all advokatbistand, skadetakster og
utgifter til rettsapparatet. Forsikringen tegnes senest på kontraktsmøtet. Les mer om forsikringen i
salgsoppgaven. Kjøpere som handler som ledd i næringsvirksomhet har ikke anledning til å tegne
boligkjøperforsikring iht. vilkår fra forsikringsselskapet.
Oppgjør
Kjøpesum og kjøpers omkostninger, samt pantedokument tilknyttet eventuelt lån, skal være innbetalt til
eiendomsmeglers klientkonto senest dagen før avtalt overtakelse. Hvis kjøper ikke ønsker en
hjemmelsoverføring av eiendommen til seg, må det tas forbehold om dette i budet
Tilbud om lånefinansiering og forsikringer
Landkreditt Bank kan gi deg lånetilbud til finansiering av eiendommen. Våre meglere kan opprette kontakt
mellom deg og en kunderådgiver i banken og som kunde hos oss lover banken en hurtig behandling av
din låneforespørsel. Landkreditt Forsikring kan gi deg forsikringstilbud på eiendommen du velger å kjøpe.
Samler du flere forsikringer hos Landkreditt Forsikring, kan du få inntil 23% rabatt.
Landkreditt Bank og Forsikring er lokalt til stede i store deler av Norge og tar gjerne bank- eller
forsikringspraten hjemme hos deg.
Budgivning
Forbrukerinformasjon om budgivning er vedlagt i salgsoppgaven.
Alle bud, budforhøyelser og budendringer skal inngis skriftlig til megler. Det første budet skal legitimeres og med budgivers signatur.
Bud inngis fortrinnsvis via budgivningsplattformen Tryggbudgivning.no på nett hvor legitimasjon og signatur bekreftes ved å benytte e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Link til budskjema på Tryggbudgivning.no ligger tilgjengelig i nettannonsen på Finn.no, link kan også fås tilsendt av megler. Om ikke denne benyttes kan ordinært budskjema i salgsoppgaven brukes. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt.
Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver når budet er kommet til selgers kunnskap. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste ethvert bud, og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen.
Megler skal, i den grad det er nødvending og mulig, informere de involverte i budrunden skriftlig om status i budgivningen.
Megler er forpliktet til å legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden, og for at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter må ethvert bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Bud og senere budforhøyelser/endringer bør derfor ha akseptfrist på minimum 30 minutter fra budet inngis. Budforhøyelser bør derfor skje i god tid før fristens utløp.
Selger og kjøper har krav på å få utlevert kopi av budjournalen straks etter at handel er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan på forespørsel få en kopi av anonymisert budjournal etter at budrunden er avsluttet.
Lovanvendelse og kontraktsbetingelser
For å få et best mulig beslutningsgrunnlag er det viktig å lese salgsdokumentene grundig før visning, og
uansett før budgivning. Salgsoppgaven inneholder sentrale opplysninger fra eiendomsmegleren og
andre dokumenter med relevant innhold. Uavhengig av om det er lest eller ikke, regnes Kjøper for å
kjenne til det som går tydelig fram av salgsdokumentene.
I tillegg til å sette seg grundig inn i dokumentene, oppfordres interessenter til å undersøke eiendommen
nøye.
Selgers mangelsansvar NÅR DET GJELDER VÅNINGSHUSET (heretter kalt eiendommen) reguleres av
bestemmelsene i avhendingsloven kapittel 3.
Dette innebærer i hovedtrekk at:
Eiendommen kan ha en mangel dersom den ikke samsvarer med kravene til kvalitet, utrustning og annet
som følger av avtalen, jf. avhendingsloven § 3-1. Videre vil eiendommen ha mangel dersom det er holdt
tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som har virket inn på avtalen, jf. avhendingsloven
§§ 3-7 og 3-8.
Ved salg til forbrukerkjøper er det ikke anledning til å ta forbehold om at eiendommen selges "som den
er" eller med lignende generelle forbehold. Forbehold om eiendommens tilstand som er spesifisert nok
til å kunne innvirke på kjøpsvurderingen, anses likevel som en del av avtalen, og vil derfor ikke kunne
påberopes som mangel jf. avhendingsloven § 3-9 (2) andre setning.
Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, gjelder bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-6 om generelle
krav til eiendommen, arealavvik og tilbehør. Disse bestemmelsene supplerer altså det som følger av
avtalen. Boligens alder, type og synlige tilstand har betydning for hvilken kvalitet og stand som kan
forventes. For eksempel kan det ikke forventes at en eldre bolig har samme tilstand som en ny eller nyere
bolig. Eldre boliger er vanligvis bygget etter andre krav og med andre materialer, og vil i tillegg ha
varierende grad av slitasje og skader som følge av blant annet bruk, værpåkjenninger og annen
aldersforringelse. Skader og forringelser som er naturlige følger av dette vil normalt ikke bli ansett som
kjøpsrettslige mangler.
Kjøper kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe kjøperen kjente eller måtte kjenne til da avtalen ble
inngått. Dersom kjøperen før avtaleinngåelsen har undersøkt eiendommen, eller uten rimelig grunn
unnlatt å følge oppfordringen om undersøkelse, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende som mangel noe han
burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Det gjøres oppmerksom på at selv om det skulle være mangel ved eiendommen, må kjøperen selv dekke
tap og kostnader opp til et beløp på 10 000 kroner (kjøpers "egenandel"/ "egenrisiko"), om ikke annet er
sagt i loven.
Kjøpers egenrisiko har ikke betydning for spørsmålet om det foreligger en mangel. Beløpet kommer
imidlertid til fradrag i en eventuell utmåling av prisavslag eller erstatning dersom det er en mangel ved
eiendommen som selger er ansvarlig for.
* Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig
handler som ledd i næringsvirksomhet.
Dersom kjøper ikke er forbrukerkjøper selges eiendommen "som den er". Eiendommen selges i den
forfatning den er under visning. Salget følger Avhendingsloven § 3-9: Endå eigedomen er selt 'som han er'
eller med liknande allment atterhald, har eigedomen likevel mangel der dette følger av §§ 3-7 eller 3-8.
Eigedomen har også mangel dersom han er i vesentlig ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å
rekne med ut i frå kjøpesummen og tilhøva ellers. Kjøper kan derfor ikke påberope seg noen andre
bestemmelser etter avhl. Kapittel 3, enn det som følger direkte av § 3-9. Dette reduserer selgers ansvar
etter avhendingsloven og vil være en del av kontraktsvilkårene, dersom man ikke reserverer seg mot avhl.
§ 3-9 ved budgiving.
Informasjonen ovenfor om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke
eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Ved spørsmål, kontakt
megler for mer informasjon.
I alle tilfeller forutsettes det, med mindre annet er avtalt, at hjemmel overføres til kjøper ved overtakelse.
Følgende gjelder både i og utenfor forbrukerkjøp:
MED UNNTAK AV VÅNINGSHUSET OVERTAS DEN ØVRIGE BEBYGGELSEN OG EIENDOMMEN
FORØVRIG i den stand den var ved kjøpers forutgående besiktigelse/gjennomgåelse. Ved en eventuell
mangelsvurdering skal de alminnelige kjøpsrettslige prinsippene i Avhendingsloven §3-9 legges til
grunn, dog slik at disse prinsippene fravikes slik at det kun kan gjøres gjeldende at det foreligger mangel
i følgende tilfeller: 1. Dersom selger ikke oppfyller sine konkrete forpliktelser iht avtalen. 2. Dersom selger
ikke oppfyller sin opplysningsplikt, jfr. reguleringen i Avhendingsloven §3-7 og Kjøpsloven §19 litra b). 3.
Dersom selger har gitt uriktige opplysninger, jfr. reguleringen i Avhendingsloven §3-8 og kjøpsloven §19
litra a). Risikoen for eventuelle skjulte feil som angitt i avhendingsloven §3-9 siste punktum og kjøpsloven
§19 litra c) tilligger etter dette kjøper.
Avhendingslovens §4-19 nr. 2 fravikes, slik at den absolutte reklamasjonsfristen settes til 1 - ett år etter
overtakelsen.
Selger er forpliktet til å holde våningshuset fullverdiforsikret frem til overtagelsesdagen. Øvrige bygninger
på eiendommen har kun førsterisikodekning (forsikret for en på forhånd fastsatt sum). Dersom
eiendommen blir utsatt for skade ved brann eller andre forhold som dekkes av forsikringen før
overtagelse, har kjøper rett til å tre inn i forsikringsavtalen med de rettigheter og forpliktelser som følger
derav.
Matrikkeinformasjon
- Gårdsnummer: 299
- Bruksnummer: 1
- Fylkesnummer: 50
- Fylkesnavn: Trøndelag
- Kommunenummer: 5021
- Kommuneområde: Oppdal