Beliggenhet
Eiendommen ligger landlig, usjenert og idyllisk til sør /sørvest av Fugelvatnet, nord/nord-nordvest og dels
langs med Strauman-vassdraget, nord for og langs med Ursvatnet og øst for Gravfjorden(Ursfjorden).
Eiendommen ligger ca. 20 - 30min kjøretur fra tettstedet Hommelstø og 15min fra Øverbygda(Sausvatn) i
Velfjord (Brønnøy kommune).
Eiendommen består av to bruksnummer / parseller, 7/1 "Store Tomaslia (Kristenlia)" og 3/1 "Store
Graven". Totalt er eiendommen på i overkant av ca. 8000 dekar, ligger i innlandet av Brønnøy Kommune
og grenser til Bindal Kommune i sør og Sømna Kommune i sørvest.
Eiendommen består av vakre og nærmest urørte skog- og utmarksområder og innehar flere fiskevann
med ørret og røye. I tillegg er det et mekka for jakt av storvilt og småvilt, skogsfugl, samt både li- og
fjellrype. Det er også et eldorado for generelt friluftsliv hvor Straumanvassdraget er et velegnet og velbrukt
vassdrag for padling og kano og overnatting i telt i fri natur.
Tilkomsten til eiendommen er via etablert skogsbilvei med avkjøring til kommunal vei til Sausheia, som
tar av ved Flatmo ved RV 76, som binder RV17 i vest sammen med E6 i øst. Nærmeste by i vest med
flyplass er Brønnøysund som ligger ca. 50km unna, og Mosjøen i nord-øst ca. 110km unna.
Det er som nevnt etablert skogsbilvei (bomvei) inn til området innetter Straumanvassdraget, til Osplienget
og videre innover er det et velutbygd traktorveinett for Traktor, ATW og UTW.
Skogskoia (skogshusvære) med uthus ligger flott til ved Ursvatnet og traktorveien går rett forbi med
stikkvei ned til tunet. Den beste beskrivelse av eiendommen er den øredøvende stillheten med kun lyden
av naturen rundt med tillegg av musikken fra det rike dyre- og fuglelivet.
Adkomst
Se vedlagt kartutsnitt.
Jord, skog og tun
Iflg. Nibio gårdskart er eiendommen på ca. 8.185,3 dekar fordelt på 2 teiger.
Arealet er fordelt slik:
Produktiv skog ca. 3.718,9 dekar
Annet markslag ca. 4.271,5dekar
Bebygd, vann, bre ca. 65 dekar
Ikke klassifisert ca 129,9 dekar
Sum arealer: ca. 8.185,3 dekar
Brønnøy kommune har nylig matrikkelført kvalitetsheving av eksisterende grenser for eiendommen.
Grense mellom gnr/bnr 3/1 og 4/1(17/1), og 6/1 og 4/1(17/1) er ikke matrikkelført, da grunneier på 17/1
ikke er involvert i grunnlaget for matrikkelføringen. Denne grensen ligger som før, og vises i kartutsnittet
som grå, horisontal linje. Se vedlagt kart i prospektet.
Da det ikke er ajourført målebrev for eiendommen er oppgitte areal kun å betrakte som et omtrentlig areal,
og hverken selger eller oppdragstaker kan innestå for at dette er korrekt. Oppgitte arealer er innhentet fra
Brønnøy kommune og NIBIO Gårdskart.
Jakt
Jaktrettigheter tilligger eiendommen. For jakt av storvilt, er eiendommen et eget godkjent jaktfelt på
7700da og er underlagt Brønnøy Bestandsplanområde med egen bestandsplan (se eget vedlegg i
prospektet) som blir revidert hvert 5 år. Eier kan medvirke i bestandsplanområdets arbeide og revisjon av
videre avskytingsplaner. Dagens minsteareal iht. bestandsplan, er 1800da pr dyr, og tilser da i
gjennomsnitt 4,2 dyr pr år. Kjønns- og aldersfordeling er iht. bestandsplan. Storviltjakten pr i dag, blir leid
ut til naboeiendommer med eget jaktlag, slik at det tellende arealet totalt sett er på 20000da. Ny eier kan
videreføre denne avtalen, men avtalen er varslet å bli sagt opp eller endret i forbindelse med salget.
Storjaktfeltet har pr i dag søkt og fått tildelt uttak av inntil 2 hjorter pr. jaktsesong, i tillegg til bestandsplan
for storviltet (elgen). Det kan også søkes om uttak av mindre vilt, som rådyr. I tillegg jaktes det småvilt som
hare, skogsfugl og rype på eiendommen. Denne jakten forvaltes av eier.
Det er også flere fiskevann med ørret- og røyebestand som ligger på eiendommen og som eiendommen
grenser til. Som en kuriositet kan det nevens at det er en egen bestand av ferskvannsmusling i elven som
renner mellom Ursvatnet og Strauman.
Det gjøres oppmerksom på at det er tinglyst rett til bla. jakt - og fiske samt bruk av hytte ved Ursvatnet til
Norsk Marmor AS. Avtalen er tinglyst 12.05.2020 med dagboknr. 2589907 og finnes vedlagt i
salgsoppgaven.
Innhold og standard
Koie/skogshusvære
Et rom med køyeseng, sovesofa og kjøkkenbenk.
Uthus
Lagringsplass for ved, redskap mv. Utedo.
Iht. byggegodkjente tegninger er grunnflata på skogshusvære og uthuset ca. 14 kvm. Arealet er ikke
kontrollmålt av megler og må betraktes som cirka areal.
Oppvarming, piper og ildsteder
Det er ikke strøm eller vedovn i koia. Koia var opprinnelig utstyrt med vedovn for vedfyring og matlaging.
Selger har imidlertid på et tidspunkt demontert denne og har etablert gassovn til oppvarming og
gassbluss for matlaging.
Reguleringsforhold
Eiendommen ligger utenfor regulert område iflg. Brønnøy kommune. I kommuneplanens arealplan ligger
eiendommen i område avmerket som "LNFR areal for nødvendige tiltak for landbruk og reindrift og
gårdstilknyttet næringsvirksomhet basert på gårdens ressursgrunnlag".
Deler av eiendommen ligger i hensynssone for sikring av mineralressurser.
Kartutsnitt fra kommuneplanens arealdel finnes vedlagt i salgsoppgaven.
Odel - Konsesjon
Kjøpet av eiendommen er konsesjonspliktig iht Lov om konsesjon. Salget er betinget av at kjøper får
innvilget konsesjon. Kommunens gebyr for konsesjonsbehandling er på inntil kr. 5 000,- jf. forskrift om
gebyr for konsesjons- og delingssaker. Beløpet dekkes av kjøper. Dersom konsesjon ikke blir innvilget
har partene intet å kreve overfor hverandre. Det er administrasjonen/politikerne i den aktuelle kommunen
som er rette konsesjonsmyndighet. Ved spørsmål om konsesjon vennligst ta kontakt med ansvarlig
megler.
Boligkjøperforsikring
Det gjøres oppmerksom på at kjøper har anledning til å tegne boligkjøperforsikring. Forsikringen gir
kjøper bistand etter avhendingsloven og dekker all advokatbistand, skadetakster og utgifter til
rettsapparatet. Forsikringen tegnes senest på kontraktsmøtet. Les mer om forsikringen i salgsoppgaven.
Oppgjør
Kjøpesum og kjøpers omkostninger, samt pantedokument tilknyttet eventuelt lån, skal være innbetalt til
eiendomsmeglers klientkonto senest dagen før avtalt overtakelse. Hvis kjøper ikke ønsker en
hjemmelsoverføring av eiendommen til seg, må det tas forbehold om dette i budet
Tilbud om lånefinansiering og forsikringer
Landkreditt Bank kan gi deg lånetilbud til finansiering av eiendommen. Våre meglere kan opprette kontakt
mellom deg og en kunderådgiver i banken og som kunde hos oss lover banken en hurtig behandling av
din låneforespørsel. Landkreditt Forsikring kan gi deg forsikringstilbud på eiendommen du velger å kjøpe.
Samler du flere forsikringer hos Landkreditt Forsikring, kan du få inntil 23% rabatt.
Landkreditt Bank og Forsikring er lokalt til stede i store deler av Norge og tar gjerne bank- eller
forsikringspraten hjemme hos deg.
Budgivning
Forbrukerinformasjon om budgivning er vedlagt i salgsoppgaven.
Alle bud, budforhøyelser og budendringer skal inngis skriftlig til megler. Det første budet skal legitimeres og med budgivers signatur.
Bud inngis fortrinnsvis via budgivningsplattformen Tryggbudgivning.no på nett hvor legitimasjon og signatur bekreftes ved å benytte e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Link til budskjema på Tryggbudgivning.no ligger tilgjengelig i nettannonsen på Finn.no, link kan også fås tilsendt av megler. Om ikke denne benyttes kan ordinært budskjema i salgsoppgaven brukes. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt.
Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver når budet er kommet til selgers kunnskap. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste ethvert bud, og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen.
Megler skal, i den grad det er nødvending og mulig, informere de involverte i budrunden skriftlig om status i budgivningen.
Megler er forpliktet til å legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden, og for at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter må ethvert bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Bud og senere budforhøyelser/endringer bør derfor ha akseptfrist på minimum 30 minutter fra budet inngis. Budforhøyelser bør derfor skje i god tid før fristens utløp.
Selger og kjøper har krav på å få utlevert kopi av budjournalen straks etter at handel er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan på forespørsel få en kopi av anonymisert budjournal etter at budrunden er avsluttet.
Lovanvendelse og kontraktsbetingelser
For å få et best mulig beslutningsgrunnlag er det viktig å lese salgsdokumentene grundig før visning, og
uansett før budgivning. Salgsoppgaven inneholder sentrale opplysninger fra eiendomsmegleren og
andre dokumenter med relevant innhold. Uavhengig av om det er lest eller ikke, regnes Kjøper for å
kjenne til det som går tydelig fram av salgsdokumentene. I tillegg til å sette seg grundig inn i
dokumentene, oppfordres interessenter til å undersøke eiendommen nøye.
Selgers mangelsansvar NÅR DET GJELDER KOiA/SKOGSHUSVÆRE (heretter kalt eiendommen)
reguleres av bestemmelsene i avhendingsloven kapittel 3. Dette innebærer i hovedtrekk at:
Eiendommen kan ha en mangel dersom den ikke samsvarer med kravene til kvalitet, utrustning og annet
som følger av avtalen, jf. avhendingsloven § 3-1. Videre vil eiendommen ha mangel dersom det er holdt
tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som har virket inn på avtalen, jf. avhendingsloven
§§ 3-7 og 3-8.
Ved salg til forbrukerkjøper er det ikke anledning til å ta forbehold om at eiendommen selges "som den
er" eller med lignende generelle forbehold. Forbehold om eiendommens tilstand som er spesifisert nok
til å kunne innvirke på kjøpsvurderingen, anses likevel som en del av avtalen, og vil derfor ikke kunne
påberopes som mangel jf. avhendingsloven § 3-9 (2) andre setning.
Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, gjelder bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-6 om generelle
krav til eiendommen, arealavvik og tilbehør. Disse bestemmelsene supplerer altså det som følger av
avtalen. Boligens alder, type og synlige tilstand har betydning for hvilken kvalitet og stand som kan
forventes. For eksempel kan det ikke forventes at en eldre bolig har samme tilstand som en ny eller nyere
bolig. Eldre boliger er vanligvis bygget etter andre krav og med andre materialer, og vil i tillegg ha
varierende grad av slitasje og skader som følge av blant annet bruk, værpåkjenninger og annen
aldersforringelse. Skader og forringelser som er naturlige følger av dette vil normalt ikke bli ansett som
kjøpsrettslige mangler.
Kjøper kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe kjøperen kjente eller måtte kjenne til da avtalen ble
inngått. Dersom kjøperen før avtaleinngåelsen har undersøkt eiendommen, eller uten rimelig grunn
unnlatt å følge oppfordringen om undersøkelse, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende som mangel noe han
burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Det gjøres oppmerksom på at selv om det skulle være mangel ved eiendommen, må kjøperen selv dekke
tap og kostnader opp til et beløp på 10 000 kroner (kjøpers "egenandel"/ "egenrisiko"), om ikke annet er
sagt i loven.
Kjøpers egenrisiko har ikke betydning for spørsmålet om det foreligger en mangel. Beløpet kommer
imidlertid til fradrag i en eventuell utmåling av prisavslag eller erstatning dersom det er en mangel ved
eiendommen som selger er ansvarlig for.
* Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig
handler som ledd i næringsvirksomhet.
Dersom kjøper ikke er forbrukerkjøper selges eiendommen "som den er". Eiendommen selges i den
forfatning den er under visning. Salget følger Avhendingsloven § 3-9: Endå eigedomen er selt 'som han er'
eller med liknande allment atterhald, har eigedomen likevel mangel der dette følger av §§ 3-7 eller 3-8.
Eigedomen har også mangel dersom han er i vesentlig ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å
rekne med ut i frå kjøpesummen og tilhøva ellers. Kjøper kan derfor ikke påberope seg noen andre
bestemmelser etter avhl. Kapittel 3, enn det som følger direkte av § 3-9. Dette reduserer selgers ansvar
etter avhendingsloven og vil være en del av kontraktsvilkårene, dersom man ikke reserverer seg mot avhl.
§ 3-9 ved budgiving.
Informasjonen ovenfor om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke
eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Ved spørsmål, kontakt
megler for mer informasjon.
I alle tilfeller forutsettes det, med mindre annet er avtalt, at hjemmel overføres til kjøper ved overtakelse.
Følgende gjelder både i og utenfor forbrukerkjøp:
MED UNNTAK AV KOiA/SKOGSHUSVÆRE OVERTAS EIENDOMMEN FORØVRIG i den stand den var ved
kjøpers forutgående besiktigelse/gjennomgåelse. Ved en eventuell mangelsvurdering skal de
alminnelige kjøpsrettslige prinsippene i Avhendingsloven §3-9 legges til grunn, dog slik at disse
prinsippene fravikes slik at det kun kan gjøres gjeldende at det foreligger mangel i følgende tilfeller: 1.
Dersom selger ikke oppfyller sine konkrete forpliktelser iht avtalen. 2. Dersom selger ikke oppfyller sin
opplysningsplikt, jfr. reguleringen i Avhendingsloven §3-7 og Kjøpsloven §19 litra b). 3. Dersom selger har
gitt uriktige opplysninger, jfr. reguleringen i Avhendingsloven §3-8 og kjøpsloven §19 litra a). Risikoen for
eventuelle skjulte feil som angitt i avhendingsloven §3-9 siste punktum og kjøpsloven §19 litra c) tilligger
etter dette kjøper.
Avhendingslovens §4-19 nr. 2 fravikes, slik at den absolutte reklamasjonsfristen settes til 1 - ett år etter
overtakelsen.
Matrikkeinformasjon
- Gårdsnummer: 3
- Bruksnummer: 1
- Fylkesnummer: 18
- Fylkesnavn: Nordland
- Kommunenummer: 1813
- Kommuneområde: Brønnøy