Lier - Omsorgstjenester, institusjon, kurs/konferanse, vertsgård mm. Landlig eiendom på ca. 80 mål

Lier
Næringsbygg
Meglerinformasjon

Velkommen til Renskaug Vertsgård

Eiendommen ligger litt nord for Lierbyen, og er i dag fullt utleid til omsorgstjenester med fokus på asylmottak. Eiendommen har en fordelaktig plassering og fleksibilitet i bruk, og bør kunne utgjøre en attraktiv mulighet for videre drift innenfor ulike sjangere. Tidligere har eiendommen vært i bruk som både landbrukseiendom, hotelldrift og overnatting, kurs- og konferansevirksomhet. Med et tomtearel på ca. 80 mål, vil eiendommen være fritatt for konsesjonsplikt.
Renskaug Vertsgård selges med en tomt på ca. 80 mål, og med påstående bygninger som to bolighus, dagskole, administrasjonsbygg med kontorer og overnattingsrom samt fyrhus, hotellbygning (tidligere kurs- og konferansesenter), kaldtfjøs m/flislager, verkstedbygning. I tillegg er det en leaset boligbrakkerigg med 26 moduler. For det ene bolighuset foreligger det rammetillatelse for utvidelse og ombygging av boligen, noe som kan gi et bolighus med BYA 464 kvm.

Renskaug har en strategisk posisjon i et anerkjent landbruksdistrikt samtidig som den tilbyr god tilgang til infrastrukturelle fasiliteter. Eiendommen fungerer for tiden som et flykningsmottak, med profesjonell drift og leieavtale med en anerkjent aktør. Dette gir en stabil og god inntektsstrøm for eier gjennom en robust leiekontrakt. Dagens leieinntekt er kr. 575 000,- pr. mnd. Eiendommens andre bruksmuligheter innenfor f.eks. omsorgstjenester, overnatting, vertsgård, institusjon, konferansesenter, er noe som forsterker eiendommens relevans og potensiale i eiendomsmarkedet. Både eiendommen og driftsselskapet selges samlet.

Visninger av eiendommen gjennomføres kun etter nærmere avtale med seriøse aktører, og med romslig frist.

Beliggenhet

Eiendommen har en attraktiv beliggenhet med åpne, solrike omgivelser i et velrenommert landbruksdistrikt. Den er del av det fredelige 'Grønne Lier', og har en landlig sjarm samtidig som den ligger i bekvem nærhet til lokale skoler, sportsanlegg og butikker, noe som tilbyr det beste fra både landet og lokalsamfunnet.
Avstander fra eiendommen til:
Lierbyen: ca. 2 km.
Drammen: ca. 10 km.
Oslo: ca. 41 km.
Tønsberg: ca. 70 km.

Adkomst

Eiendommen har en sjarmerende beliggenhet på utkanten av Lierbyen, med enkel tilgang fra Vestsideveien. Området nyter godt av et godt offentlig transportnettverk, med hyppige bussforbindelser tilgjengelig direkte langs Vestsideveien, og en busstasjon i Lierbyen. Med rask og enkel tilkobling til hovedveien E18, er eiendommen praktisk plassert for å nå omliggende kommuner og tettsteder effektivt.
Eiendommen har god tilknytning til lokal infrastruktur.

Tomten

Tomten er etter fradeling, stipulert til å være ca. 80 dekar.
Tomten utmerker seg med sitt varierte landskap, og grenser til landbruks- og skogarealer. Uteområdet på tunet er heldekket av grus, og deler av tilkomstveien har nylig blitt oppgradert, ifølge eier. Eiendommen tilbyr utmerkede muligheter for parkering og lagring, samt romslige manøvreringsarealer
egnet for større kjøretøy.
Eiendommens grunnforhold er karakterisert ved et lag av løsmasser, og det er identifisert områder med kvikkleire, ifølge Kilden.nibio.no. Området er kjent for å ha skredrisiko, og det har tidligere vært hendelser med kvikkleireras. Videre ligger eiendommen i en sone som er utsatt for flomfare, og har ifølge NGUs radon aktsomhetskart en "moderat til lav" risikograd for radon. Det er ifølge tidligere verditakst gjennomført forebyggende tiltak mot kvikkleire i år 2000.

Basert på delingstillatelse som er gitt, vil eiendommen som selges bestå av følgende arealer:
Fulldyrka: ca. 8 dekar
Innmarksbeite: ca. 6 dekar
Produktiv skog: ca. 49 dekar
Bebygd/annet areal: ca. 19 dekar
Totalt etter fradeling: ca. 82 dekar.

Bygninger

Våningshuset nr. 63
Byggeår: 1920.
Ombygging: 1970.
Bruksareal 1. etasje: 162 kvm.
Bruksareal 2. etasje: 146 kvm.
Bruksareal kjeller: 100 kvm.
Samlet bruksareal bygning: 408 kvm.
Anvendelse: Asylmottak.
Standard: Bygget holder en enkel standard og det er satt opp flere skillevegger i forbindelse med husingen av beboere, til egne rom. Av oppholdsrom er det totalt 7 soverom og tre stuer i følge eier.
For teknisk standard, byggemåte, arealer og innhold, se verdivurdering og tilstandsrapport vedlagt i salgsoppgaven.

Kårboligen nr. 65
Byggeår: 1997.
Bruksareal 1. etasje: 167 kvm.
Bruksareal 2. etasje: 58 kvm.
Samlet bruksareal bygning: 225 kvm.
Anvendelse: Asylmottak.
Standard: Bygget holder en standard fra byggeår og er anses som normal.
For teknisk standard, byggemåte, arealer og innhold, se verdivurdering og tilstandsrapport vedlagt i salgsoppgaven.
Det er gitt rammetillatelse for en betydelig utvidelse og ombygging av eksisterende bolighus nr. 65. Rammetillatelsen er datert 22.01.2024 og har en gyldighet på 3 år for igangsetting av tiltaket. Igangssettingstillatelse må innvilges først. Rammetillatelsen gjellder riving av eksisterende bolig, og utvidelse og ombygging av eksisterende bolig, samt en ny frittstående garasje. Søknaden som er godkjent, innebærer riving av ca. 70 kvm. av eksisterende bolig, og to nye tilbygg på til sammen 268 kvm. BYA. Totalt BYA vil bli 464 kvm. etter endringene. Tegninger av endringene, samt rammetillatelsen, ligger vedlagt i salgsoppgaven. Tiltaket er ikke igangsatt, og det vil være opp til ny eier om det skal gjennomføres eller ikke.

Administrasjonsbygg og tilbygg med overnattingsrom, samt fyrhus
Byggeår: 2007.
Tilbygg: 2013.
Bruttoareal: 522 kvm.
Anvendelse: Administrasjon, flislager/fyrrom og overnattingsdel.
Innhold: Administrasjonsdelen er plassert i opprinnelig bygning, med kontorer i 2. etasje. I tillegg er det et teknisk rom for flislager. Overnattingsdelen fra 2013 har 10 rom med mulighet for 4 senger pr. rom. Enkelte rom har hems med mulighet for to senger. To rom har universell utforming.
Standard: Bygget holder en normal standard og fremstår som godt vedlikeholdt.
For teknisk standard, byggemåte, arealer og innhold, se verdivurdering vedlagt i salgsoppgaven.

Hotellbygning - tidligere kurs- og konferansesenter
Byggeår: 1988-1989.
Ombygget: 2007-2008.
Bruttoareal: 369 kvm.
Anvendelse: Fellesarealer for alle i asylmottaket, storkjøkken og 8 beboerrom
Innhold: 8 beboerrom, storkjøkken, fellesarealer, overbygget terrasse, fryserom mm.
Standard: Bygget holder en normal standard og fremstår som godt vedlikeholdt.
For teknisk standard, byggemåte, arealer og innhold, se verdivurdering vedlagt i salgsoppgaven.

Hytten - Dagskole
Byggeår: 2007-2008
Bruttoareal: 60 kvm.
Anvendelse: Dagskole.
Innhold: Gang, stue/kjøkken, to soverom, bad med wc. Utgang fra stue til terrasse.
Standard: Bygget holder en normal standard og fremstår som godt vedlikeholdt.
For teknisk standard, byggemåte, arealer og innhold, se verdivurdering vedlagt i salgsoppgaven.

Kaldtfjøs og flislager
Byggeår: 1995.
Bruttoareal: 220 kvm.
Anvendelse: Kaldtfjøs.
Standard: Bygget holder en enkel standard og har behov for noe vedlikehold.
For teknisk standard, byggemåte, arealer og innhold, se verdivurdering vedlagt i salgsoppgaven.

Verkstedbygning
Byggeår: Ukjent. Antatt mellom 1977 og 1991.
Bruttoareal: 50 kvm.
Anvendelse: Verksted/lager
Standard: Bygget holder en enkel standard og har behov for noe vedlikehold.
For teknisk standard, byggemåte, arealer og innhold, se verdivurdering vedlagt i salgsoppgaven.

Reguleringsforhold

Eiendommen er uregulert, men er i henhold til Lier kommunes arealplan for 2019-2028 kategorisert som LNFR-område for landbruk, natur, friluftsliv og reindrift. Dette inkluderer områder med ras- og skredfare, og arealer dedikert til bevaring av naturmiljø og friluftsliv nede i dalen, samt LNFR med friluftslivshensyn for skogteigen. I med fradelingen av eiendommen, er den idag konsesjonsfri, men med fortsatt pålagt driveplikt for jordbruksarealene.

Aksjeoverdragelse og leasing brakkerigg

Som en del av handelen ved salg av eiendommen, vil også driftsselskapet Renskaug Eiendom AS (REAS) overdras til kjøper. REAS er opprettet for drift og vedlikehold av eiendommen, iht. vedlikeholdsforpliktelsene utleier har i leieavtalen. Pr. d.d. er det en ansatt driftsleder i en 50% stilling som foretar vedlikehold og arbeid med eiendommen, basert på utleiers forpliktelser. 
Vedlagt salgsoppgaven ligger resultatregnskapet for 2024 og 2023, selskapets saldobalanse for 2024 og 2023, samt et normalisert resultatregnskap 2024 basert på utgiftspostene som hovedsakelig er relatert til drift av eiendommen.
For spørsmål om selskapet, ta kontakt med eiendomsmegler.

Brakkeriggen som er satt opp på eiendommen, benyttes i dag som en del av asylmottaket og inngår i leieforholdet. Brakkeriggen er leaset og ikke eiet, og det foreligger leasingavtale mellom JBM Modul AS og Renskaug Eiendom AS. Kjøper vil tre inn i leasingavtalen.
Leasingavtalen omhandler finansieringen av brakkeriggen på eiendommen, med en avtalt betalingsstruktur over 60 terminer, dvs. 5 år. Månedlig terminleie er kr. 104.352,92 inkl. mva. Eventuelt utkjøp av leasingavtalen, og til hvilken pris, må avtales direkte med leverandør. Leietaker har ikke rett til kjøp av utstyret, heller ikke ved leieavtalens opphør. Leietaker kan likevel ved avtalens utløp anmode om rett til kjøp. Avtalen er iht. to leasingavtaler, begge ligger vedlagt i salgsoppgaven.

Lier kommune har gitt en tidsbegrenset tillatelse til plassering av boligbrakkerigg, iht. vedtak datert 21.02.2024 (ligger vedlagt i salgsoppgaven).
- Tillatelsen gis midlertidig i ca. 2 år - frem til 1. mai 2026. Forlengelse etter dette må omsøkes.
- Etter at tillatelsen er gått ut, skal arealet tilbakeføres og settes i stand til jorbruksproduksjon. Tilsvarende gjelder dersom behovet for arealet til boligbrakkeriggen ikke lenger er til stede eller at virksomheten flyttes/opphøres i løpet av den tillatte perioden.
- Dyrka jord skal skal ikke fjernes fra landbrukseiendommen eller forringes på annen måte.
- Utvidelser med flere boligbrakker på jordbruksareal må omsøkes.

Konsesjon

Etter endelig fradeling av landbruksarealer, vil eiendommen være under konsesjonsgrensene, altså ikke konsesjonspliktig. Siden tomtestørrelsen vil være over to mål, må kjøper fylle ut egenerklæring om konsesjonsfrihet som godkjennes av kommunen før tinglysning av skjøte kan finne sted.
Det er ikke odel på eiendommen. Etter endelig fradeling av landbruksarealer vil det heller ikke kunne opparbeides odel iht. dagens regelverk.

Oppgjør

Kjøpesum og kjøpers omkostninger, samt pantedokument tilknyttet eventuelt lån, skal være innbetalt til eiendomsmeglers klientkonto senest dagen før avtalt overtakelse. Hvis kjøper ikke ønsker en hjemmelsoverføring av eiendommen til seg, må det tas forbehold om dette i budet

Tilbud om lånefinansiering og forsikringer

Landkreditt Bank kan gi deg lånetilbud til finansiering av eiendommen. Våre meglere kan opprette kontakt mellom deg og en kunderådgiver i banken.
Landkreditt Forsikring kan gi deg forsikringstilbud på eiendommen du velger å kjøpe.
Landkreditt Bank og Forsikring er lokalt til stede i store deler av Norge og tar gjerne bank- eller forsikringspraten hjemme hos deg.

Budgivning

Alle bud, budforhøyelser og budendringer skal inngis skriftlig til megler. Det første budet skal legitimeres og med budgivers signatur. Finansieringsplan, med henvisning til kontaktperson for finansieringsbekreftelse, bes fremlagt ved budgivning.
Ved bud kan ordinært budskjema i salgsoppgaven brukes, alternativt eget bud som inneholder nødvendige opplysninger. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt.

Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver når budet er kommet til selgers kunnskap. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste ethvert bud, og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen.
Megler skal, i den grad det er nødvending og mulig, informere de involverte i budrunden skriftlig om status i budgivningen.

Megler er forpliktet til å legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden, og for at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter må ethvert bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Bud og senere budforhøyelser/endringer bør derfor ha akseptfrist på minimum 30 minutter fra budet inngis. Budforhøyelser bør derfor skje i god tid før fristens utløp.
Selger og kjøper har krav på å få utlevert kopi av budjournalen straks etter at handel er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan på forespørsel få en kopi av anonymisert budjournal etter at budrunden er avsluttet.

Lovanvendelse og kontraktsbetingelser

Eiendommen selges som næringseiendom, og kjøper vil forutsettes å handle som ledd i næringsvirksomhet.

Salgsoppgaven:
Innholdet i salgsoppgaven er omtrentlig, og det tas forbehold om mulige feil. Det gjøres oppmerksom på at eiendomsmeglingsloven § 6-7 om meglers opplysningsplikt er fraveket i nærværende prospekt jf. eiendomsmeglingsloven § 1-4, tredje ledd med tilhørende forskrift. Det forutsettes at interessenter gjennomgår alle opplysninger i salgsoppgaven grundig, foretar egne undersøkelser herunder besiktigelse av eiendommen, og dersom interessenten ikke anser seg selv som tilstrekkelig bygningskyndig, undersøker eiendommen nøye sammen med egen bygningskyndig representant. Kjøper kan ikke fremme noen form for krav overfor selger tilknyttet forhold kjøper ble kjent med eller burde blitt kjent med i forbindelse med sin gjennomgåelse av eiendommen. Videre gjøres det oppmerksom på at selger står fritt til å bestemme kjøper og har videre rett til å akseptere eller forkaste ethvert bud.

Ved salg av aksjer gjelder:
Ved salg vil kjøpekontrakt meglerstandard om salg av aksjeselskap, herunder inkludert fast eiendom, benyttes. Lov om avhending av fast eiendom vil bare i begrenset utstrekning kunne påberopes av kjøper. Standard kjøpekontrakt kan oversendes for gjennomlesning om ønskelig. Meglerforetaket har ikke sjekket skatt-, avgifts- eller regnskapsmessige forhold. Interessenter forutsettes å avklare dette med sine egne rådgivere og eventuelt selskapets revisor. Ved kjøp av eiendommen må kjøper i tillegg betale tinglysingsgebyr og dokumentavgift. Dette utgjør et tillegg på ca. 2,5% av kjøpesummen.

Ved salg av eiendommen gjelder:
Eiendommen og dens tilbehør overtas "som den/det er", jfr. avhendingsloven § 3-9.
Kjøper fraskriver seg, så langt gjeldende rett tillater det, enhver rett til å gjøre krav gjeldende mot selger som følge av at salgsobjektet ikke er som det skal være, i medhold av avhendingsloven § 3-7, 3-8 og 3-9, andre regler om ansvar for uriktig og manglende opplysninger og ethvert annet lovfestet eller ulovfestet grunnlag, herunder regler om ansvar for uriktige og manglende opplysninger etter avtaleloven.
Avhendingsloven § 4-19 (2) fravikes også, slik at den endelige reklamasjonsfristen settes til 18 måneder etter overtakelse.
Selger kan ikke gjøres erstatningsansvarlig for indirekte tap, jf. prinsippene i avhendingsloven § 7-1 (2). Selgers samlede ansvar til å betale erstatning og/eller prisavslag ved mangler er begrenset oppad til et beløp som utgjør 10 % av kjøpesummen. Dog slik at kjøper ikke kan fremme krav dersom det samlede kravet er mindre enn 3 % av kjøpesummen. I vurderingen av om det samlede krav overstiger dette minstebeløpet, skal det ses bort fra enkeltkrav under 1 % av kjøpesummen.
Kjøper kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe kjøperen kjente eller måtte kjenne til da avtalen ble inngått. Dersom kjøperen før avtaleinngåelsen har undersøkt eiendommen, eller uten rimelig grunn unnlatt å følge oppfordringen om undersøkelse, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
I alle tilfeller forutsettes det, med mindre annet er avtalt, at hjemmel overføres til kjøper ved overtakelse.

Matrikkeinformasjon

  • Gårdsnummer: 64
  • Bruksnummer: 10
  • Fylkesnummer: 33
  • Fylkesnavn: Buskerud
  • Kommunenummer: 3312
  • Kommuneområde: Lier
Les mer