Velkommen til Renskaug Vertsgård
Eiendommen ligger litt nord for Lierbyen, og er i dag fullt utleid til omsorgstjenester med fokus på
asylmottak. Eiendommen har en fordelaktig plassering og fleksibilitet i bruk, og bør kunne utgjøre en
attraktiv mulighet for videre drift innenfor ulike sjangere. Tidligere har eiendommen vært i bruk som både
landbrukseiendom, hotelldrift og overnatting, kurs- og konferansevirksomhet. Med et tomtearel på ca. 80
mål, vil eiendommen være fritatt for konsesjonsplikt.
Renskaug Vertsgård selges med en tomt på ca. 80 mål, og med påstående bygninger som to bolighus,
dagskole, administrasjonsbygg med kontorer og overnattingsrom samt fyrhus, hotellbygning (tidligere
kurs- og konferansesenter), kaldtfjøs m/flislager, verkstedbygning. I tillegg er det en leaset
boligbrakkerigg med 26 moduler. For det ene bolighuset foreligger det rammetillatelse for utvidelse og
ombygging av boligen, noe som kan gi et bolighus med BYA 464 kvm.
Renskaug har en strategisk posisjon i et anerkjent landbruksdistrikt samtidig som den tilbyr god tilgang
til infrastrukturelle fasiliteter. Eiendommen fungerer for tiden som et flykningsmottak, med profesjonell
drift og leieavtale med en anerkjent aktør. Dette gir en stabil og god inntektsstrøm for eier gjennom en
robust leiekontrakt. Dagens leieinntekt er kr. 575 000,- pr. mnd. Eiendommens andre bruksmuligheter
innenfor f.eks. omsorgstjenester, overnatting, vertsgård, institusjon, konferansesenter, er noe som
forsterker eiendommens relevans og potensiale i eiendomsmarkedet. Både eiendommen og
driftsselskapet selges samlet.
Visninger av eiendommen gjennomføres kun etter nærmere avtale med seriøse aktører, og med romslig
frist.
Beliggenhet
Eiendommen har en attraktiv beliggenhet med åpne, solrike omgivelser i et velrenommert
landbruksdistrikt. Den er del av det fredelige 'Grønne Lier', og har en landlig sjarm samtidig som den
ligger i bekvem nærhet til lokale skoler, sportsanlegg og butikker, noe som tilbyr det beste fra både landet
og lokalsamfunnet.
Avstander fra eiendommen til:
Lierbyen: ca. 2 km.
Drammen: ca. 10 km.
Oslo: ca. 41 km.
Tønsberg: ca. 70 km.
Adkomst
Eiendommen har en sjarmerende beliggenhet på utkanten av Lierbyen, med enkel tilgang fra
Vestsideveien. Området nyter godt av et godt offentlig transportnettverk, med hyppige bussforbindelser
tilgjengelig direkte langs Vestsideveien, og en busstasjon i Lierbyen. Med rask og enkel tilkobling til
hovedveien E18, er eiendommen praktisk plassert for å nå omliggende kommuner og tettsteder effektivt.
Eiendommen har god tilknytning til lokal infrastruktur.
Tomten
Tomten er etter fradeling, stipulert til å være ca. 80 dekar.
Tomten utmerker seg med sitt varierte landskap, og grenser til landbruks- og skogarealer. Uteområdet på
tunet er heldekket av grus, og deler av tilkomstveien har nylig blitt oppgradert, ifølge eier. Eiendommen
tilbyr utmerkede muligheter for parkering og lagring, samt romslige manøvreringsarealer
egnet for større kjøretøy.
Eiendommens grunnforhold er karakterisert ved et lag av løsmasser, og det er identifisert områder med
kvikkleire, ifølge Kilden.nibio.no. Området er kjent for å ha skredrisiko, og det har tidligere vært hendelser
med kvikkleireras. Videre ligger eiendommen i en sone som er utsatt for flomfare, og har ifølge NGUs
radon aktsomhetskart en "moderat til lav" risikograd for radon. Det er ifølge tidligere verditakst
gjennomført forebyggende tiltak mot kvikkleire i år 2000.
Basert på delingstillatelse som er gitt, vil eiendommen som selges bestå av følgende arealer:
Fulldyrka: ca. 8 dekar
Innmarksbeite: ca. 6 dekar
Produktiv skog: ca. 49 dekar
Bebygd/annet areal: ca. 19 dekar
Totalt etter fradeling: ca. 82 dekar.
Bygninger
Våningshuset nr. 63
Byggeår: 1920.
Ombygging: 1970.
Bruksareal 1. etasje: 162 kvm.
Bruksareal 2. etasje: 146 kvm.
Bruksareal kjeller: 100 kvm.
Samlet bruksareal bygning: 408 kvm.
Anvendelse: Asylmottak.
Standard: Bygget holder en enkel standard og det er satt opp flere skillevegger i forbindelse med
husingen av beboere, til egne rom. Av oppholdsrom er det totalt 7 soverom og tre stuer i følge eier.
For teknisk standard, byggemåte, arealer og innhold, se verdivurdering og tilstandsrapport vedlagt i
salgsoppgaven.
Kårboligen nr. 65
Byggeår: 1997.
Bruksareal 1. etasje: 167 kvm.
Bruksareal 2. etasje: 58 kvm.
Samlet bruksareal bygning: 225 kvm.
Anvendelse: Asylmottak.
Standard: Bygget holder en standard fra byggeår og er anses som normal.
For teknisk standard, byggemåte, arealer og innhold, se verdivurdering og tilstandsrapport vedlagt i
salgsoppgaven.
Det er gitt rammetillatelse for en betydelig utvidelse og ombygging av eksisterende bolighus nr. 65.
Rammetillatelsen er datert 22.01.2024 og har en gyldighet på 3 år for igangsetting av tiltaket.
Igangssettingstillatelse må innvilges først. Rammetillatelsen gjellder riving av eksisterende bolig, og
utvidelse og ombygging av eksisterende bolig, samt en ny frittstående garasje. Søknaden som er
godkjent, innebærer riving av ca. 70 kvm. av eksisterende bolig, og to nye tilbygg på til sammen 268 kvm.
BYA. Totalt BYA vil bli 464 kvm. etter endringene. Tegninger av endringene, samt rammetillatelsen, ligger
vedlagt i salgsoppgaven. Tiltaket er ikke igangsatt, og det vil være opp til ny eier om det skal
gjennomføres eller ikke.
Administrasjonsbygg og tilbygg med overnattingsrom, samt fyrhus
Byggeår: 2007.
Tilbygg: 2013.
Bruttoareal: 522 kvm.
Anvendelse: Administrasjon, flislager/fyrrom og overnattingsdel.
Innhold: Administrasjonsdelen er plassert i opprinnelig bygning, med kontorer i 2. etasje. I tillegg er det et
teknisk rom for flislager. Overnattingsdelen fra 2013 har 10 rom med mulighet for 4 senger pr. rom.
Enkelte rom har hems med mulighet for to senger. To rom har universell utforming.
Standard: Bygget holder en normal standard og fremstår som godt vedlikeholdt.
For teknisk standard, byggemåte, arealer og innhold, se verdivurdering vedlagt i salgsoppgaven.
Hotellbygning - tidligere kurs- og konferansesenter
Byggeår: 1988-1989.
Ombygget: 2007-2008.
Bruttoareal: 369 kvm.
Anvendelse: Fellesarealer for alle i asylmottaket, storkjøkken og 8 beboerrom
Innhold: 8 beboerrom, storkjøkken, fellesarealer, overbygget terrasse, fryserom mm.
Standard: Bygget holder en normal standard og fremstår som godt vedlikeholdt.
For teknisk standard, byggemåte, arealer og innhold, se verdivurdering vedlagt i salgsoppgaven.
Hytten - Dagskole
Byggeår: 2007-2008
Bruttoareal: 60 kvm.
Anvendelse: Dagskole.
Innhold: Gang, stue/kjøkken, to soverom, bad med wc. Utgang fra stue til terrasse.
Standard: Bygget holder en normal standard og fremstår som godt vedlikeholdt.
For teknisk standard, byggemåte, arealer og innhold, se verdivurdering vedlagt i salgsoppgaven.
Kaldtfjøs og flislager
Byggeår: 1995.
Bruttoareal: 220 kvm.
Anvendelse: Kaldtfjøs.
Standard: Bygget holder en enkel standard og har behov for noe vedlikehold.
For teknisk standard, byggemåte, arealer og innhold, se verdivurdering vedlagt i salgsoppgaven.
Verkstedbygning
Byggeår: Ukjent. Antatt mellom 1977 og 1991.
Bruttoareal: 50 kvm.
Anvendelse: Verksted/lager
Standard: Bygget holder en enkel standard og har behov for noe vedlikehold.
For teknisk standard, byggemåte, arealer og innhold, se verdivurdering vedlagt i salgsoppgaven.
Reguleringsforhold
Eiendommen er uregulert, men er i henhold til Lier kommunes arealplan for 2019-2028 kategorisert som
LNFR-område for landbruk, natur, friluftsliv og reindrift. Dette inkluderer områder med ras- og skredfare,
og arealer dedikert til bevaring av naturmiljø og friluftsliv nede i dalen, samt LNFR med friluftslivshensyn
for skogteigen. I med fradelingen av eiendommen, er den idag konsesjonsfri, men med fortsatt pålagt
driveplikt for jordbruksarealene.
Aksjeoverdragelse og leasing brakkerigg
Som en del av handelen ved salg av eiendommen, vil også driftsselskapet Renskaug Eiendom AS
(REAS) overdras til kjøper. REAS er opprettet for drift og vedlikehold av eiendommen, iht.
vedlikeholdsforpliktelsene utleier har i leieavtalen. Pr. d.d. er det en ansatt driftsleder i en 50% stilling
som foretar vedlikehold og arbeid med eiendommen, basert på utleiers forpliktelser.
Vedlagt salgsoppgaven ligger resultatregnskapet for 2024 og 2023, selskapets saldobalanse for 2024 og
2023, samt et normalisert resultatregnskap 2024 basert på utgiftspostene som hovedsakelig er relatert til
drift av eiendommen.
For spørsmål om selskapet, ta kontakt med eiendomsmegler.
Brakkeriggen som er satt opp på eiendommen, benyttes i dag som en del av asylmottaket og inngår i
leieforholdet. Brakkeriggen er leaset og ikke eiet, og det foreligger leasingavtale mellom JBM Modul AS og
Renskaug Eiendom AS. Kjøper vil tre inn i leasingavtalen.
Leasingavtalen omhandler finansieringen av brakkeriggen på eiendommen, med en avtalt
betalingsstruktur over 60 terminer, dvs. 5 år. Månedlig terminleie er kr. 104.352,92 inkl. mva. Eventuelt
utkjøp av leasingavtalen, og til hvilken pris, må avtales direkte med leverandør. Leietaker har ikke rett til
kjøp av utstyret, heller ikke ved leieavtalens opphør. Leietaker kan likevel ved avtalens utløp anmode om
rett til kjøp. Avtalen er iht. to leasingavtaler, begge ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Lier kommune har gitt en tidsbegrenset tillatelse til plassering av boligbrakkerigg, iht. vedtak datert
21.02.2024 (ligger vedlagt i salgsoppgaven).
- Tillatelsen gis midlertidig i ca. 2 år - frem til 1. mai 2026. Forlengelse etter dette må omsøkes.
- Etter at tillatelsen er gått ut, skal arealet tilbakeføres og settes i stand til jorbruksproduksjon. Tilsvarende
gjelder dersom behovet for arealet til boligbrakkeriggen ikke lenger er til stede eller at virksomheten
flyttes/opphøres i løpet av den tillatte perioden.
- Dyrka jord skal skal ikke fjernes fra landbrukseiendommen eller forringes på annen måte.
- Utvidelser med flere boligbrakker på jordbruksareal må omsøkes.
Konsesjon
Etter endelig fradeling av landbruksarealer, vil eiendommen være under konsesjonsgrensene, altså ikke
konsesjonspliktig. Siden tomtestørrelsen vil være over to mål, må kjøper fylle ut egenerklæring om
konsesjonsfrihet som godkjennes av kommunen før tinglysning av skjøte kan finne sted.
Det er ikke odel på eiendommen. Etter endelig fradeling av landbruksarealer vil det heller ikke kunne
opparbeides odel iht. dagens regelverk.
Oppgjør
Kjøpesum og kjøpers omkostninger, samt pantedokument tilknyttet eventuelt lån, skal være innbetalt til
eiendomsmeglers klientkonto senest dagen før avtalt overtakelse. Hvis kjøper ikke ønsker en
hjemmelsoverføring av eiendommen til seg, må det tas forbehold om dette i budet
Tilbud om lånefinansiering og forsikringer
Landkreditt Bank kan gi deg lånetilbud til finansiering av eiendommen. Våre meglere kan opprette kontakt
mellom deg og en kunderådgiver i banken.
Landkreditt Forsikring kan gi deg forsikringstilbud på eiendommen du velger å kjøpe.
Landkreditt Bank og Forsikring er lokalt til stede i store deler av Norge og tar gjerne bank- eller
forsikringspraten hjemme hos deg.
Budgivning
Alle bud, budforhøyelser og budendringer skal inngis skriftlig til megler. Det første budet skal legitimeres
og med budgivers signatur. Finansieringsplan, med henvisning til kontaktperson for
finansieringsbekreftelse, bes fremlagt ved budgivning.
Ved bud kan ordinært budskjema i salgsoppgaven brukes, alternativt eget bud som inneholder
nødvendige opplysninger. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er
mottatt.
Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste
annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver når budet er kommet til
selgers kunnskap. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste ethvert bud, og er således ikke forpliktet til
å akseptere det høyeste budet på eiendommen.
Megler skal, i den grad det er nødvending og mulig, informere de involverte i budrunden skriftlig om status
i budgivningen.
Megler er forpliktet til å legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden, og for at budene skal kunne
bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter må ethvert bud ha en tilstrekkelig lang
akseptfrist. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Bud og senere
budforhøyelser/endringer bør derfor ha akseptfrist på minimum 30 minutter fra budet inngis.
Budforhøyelser bør derfor skje i god tid før fristens utløp.
Selger og kjøper har krav på å få utlevert kopi av budjournalen straks etter at handel er kommet i stand.
Alle som har inngitt bud på eiendommen kan på forespørsel få en kopi av anonymisert budjournal etter at
budrunden er avsluttet.
Lovanvendelse og kontraktsbetingelser
Eiendommen selges som næringseiendom, og kjøper vil forutsettes å handle som ledd i
næringsvirksomhet.
Salgsoppgaven:
Innholdet i salgsoppgaven er omtrentlig, og det tas forbehold om mulige feil. Det gjøres oppmerksom på
at eiendomsmeglingsloven § 6-7 om meglers opplysningsplikt er fraveket i nærværende prospekt jf.
eiendomsmeglingsloven § 1-4, tredje ledd med tilhørende forskrift. Det forutsettes at interessenter
gjennomgår alle opplysninger i salgsoppgaven grundig, foretar egne undersøkelser herunder
besiktigelse av eiendommen, og dersom interessenten ikke anser seg selv som tilstrekkelig
bygningskyndig, undersøker eiendommen nøye sammen med egen bygningskyndig representant. Kjøper
kan ikke fremme noen form for krav overfor selger tilknyttet forhold kjøper ble kjent med eller burde blitt
kjent med i forbindelse med sin gjennomgåelse av eiendommen. Videre gjøres det oppmerksom på at
selger står fritt til å bestemme kjøper og har videre rett til å akseptere eller forkaste ethvert bud.
Ved salg av aksjer gjelder:
Ved salg vil kjøpekontrakt meglerstandard om salg av aksjeselskap, herunder inkludert fast eiendom,
benyttes. Lov om avhending av fast eiendom vil bare i begrenset utstrekning kunne påberopes av kjøper.
Standard kjøpekontrakt kan oversendes for gjennomlesning om ønskelig. Meglerforetaket har ikke sjekket
skatt-, avgifts- eller regnskapsmessige forhold. Interessenter forutsettes å avklare dette med sine egne
rådgivere og eventuelt selskapets revisor. Ved kjøp av eiendommen må kjøper i tillegg betale
tinglysingsgebyr og dokumentavgift. Dette utgjør et tillegg på ca. 2,5% av kjøpesummen.
Ved salg av eiendommen gjelder:
Eiendommen og dens tilbehør overtas "som den/det er", jfr. avhendingsloven § 3-9.
Kjøper fraskriver seg, så langt gjeldende rett tillater det, enhver rett til å gjøre krav gjeldende mot selger
som følge av at salgsobjektet ikke er som det skal være, i medhold av avhendingsloven § 3-7, 3-8 og 3-9,
andre regler om ansvar for uriktig og manglende opplysninger og ethvert annet lovfestet eller ulovfestet
grunnlag, herunder regler om ansvar for uriktige og manglende opplysninger etter avtaleloven.
Avhendingsloven § 4-19 (2) fravikes også, slik at den endelige reklamasjonsfristen settes til 18 måneder
etter overtakelse.
Selger kan ikke gjøres erstatningsansvarlig for indirekte tap, jf. prinsippene i avhendingsloven § 7-1 (2).
Selgers samlede ansvar til å betale erstatning og/eller prisavslag ved mangler er begrenset oppad til et
beløp som utgjør 10 % av kjøpesummen. Dog slik at kjøper ikke kan fremme krav dersom det samlede
kravet er mindre enn 3 % av kjøpesummen. I vurderingen av om det samlede krav overstiger dette
minstebeløpet, skal det ses bort fra enkeltkrav under 1 % av kjøpesummen.
Kjøper kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe kjøperen kjente eller måtte kjenne til da avtalen ble
inngått. Dersom kjøperen før avtaleinngåelsen har undersøkt eiendommen, eller uten rimelig grunn
unnlatt å følge oppfordringen om undersøkelse, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende som mangel noe han
burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
I alle tilfeller forutsettes det, med mindre annet er avtalt, at hjemmel overføres til kjøper ved overtakelse.
Matrikkeinformasjon
- Gårdsnummer: 64
- Bruksnummer: 10
- Fylkesnummer: 33
- Fylkesnavn: Buskerud
- Kommunenummer: 3312
- Kommuneområde: Lier