Selv om en steinsprutskade ofte kan virke liten og ubetydelig, er det viktig å ta den på alvor, spesielt før vinteren setter inn.
En av de viktigste grunnene til dette, er temperaturendringene som oppstår om vinteren. Når det blir kaldt, utvider og trekker materialer seg sammen, noe som kan føre til at små skader blir verre. En liten sprekk kan vokse seg stor når vann kommer inn i skaden, fryser og deretter utvider seg.
– Is har et større volum enn vann, og når vannet fryser i sprekken, presser det på glasset og kan forårsake en betydelig forverring av skaden, sier Rune Hansson, leder motor i Landkreditt Forsikring.
Svekket rute – en sikkerhetsrisiko
Sikkerhet er også en viktig faktor for hvorfor du bør fikse skaden før frosten kommer.
Ruten spiller en betydelig rolle i bilens struktur, og om den er svekket, kan det påvirke sikkerheten ved en kollisjon.
– Dette er spesielt viktig i et land som Norge, hvor vinterføre allerede utgjør en ekstra risiko på veiene. En skadet rute kan også påvirke sjåførens sikt, og dermed øke risikoen for ulykker, sier Hansson.
Han tipser samtidig om å ha teip liggende i bilen: – All slags teip funker. Får du steinspurt, sett på teip for å beskytte bilglasset. Teipen hindrer at smuss og fuktighet trenger inn i såret og forårsaker mer skade, sier han.
Reparer skade, spar penger
Det å reparere steinsprutskader før vinteren, er også smart i et økonomisk perspektiv. Mange forsikringsselskaper dekker reparasjon av steinsprut uten egenandel, så lenge skaden blir utbedret før den utvikler seg til en større sprekk. Hvis skaden får utvikle seg og hele frontruten må byttes, kan det bli en kostbar affære. Handler du raskt, kan du unngå denne unødvendige utgiften.
– Alt i alt er det mange gode grunner til å fikse steinsprutskader før frosten kommer. Det handler om å beskytte både seg selv, medtrafikanter og bilen. Ved å ta en liten, men viktig forholdsregel, kan du unngå større problemer senere, sier Hansson avslutningsvis.
Du melder enkelt din skade på nett.