I Norge har vi heldigvis gode løsninger for elektronisk identifisering og signering. Med BankID kan du enkelt identifisere deg med både app og biometri.
Om du ikke kjenner til begrepet biometri, så er dette en måte du kan identifisere deg på, via dine unike detaljer i ansiktsform, fingeravtrykk, øyets iris eller stemme.
– For oss som bank er det viktig at du har tillit til at elektronisk identifisering fungerer og er sikkert. I tillegg er det viktig for oss å formidle enkle råd som gjør at kundene kan navigere seg så sikkert som mulig på nett i hverdagen, sier Øyvind Hestnes.
Han er sikkerhetsansvarlig i Landkreditt, og avdekker ukentlig svindelforsøk mot bankens kunder. Gjengangeren er at påloggingsinformasjon, som har kommet på avveie, gir svindlerne tilgang til eksempelvis nettbanken.
– Heldigvis avdekker vi de fleste svindelforsøkene før nettbanken tømmes, men håpet er at større svindelkunnskap blant folk flest kan forebygge enda flere svindelforsøk, sier Hestnes.
Han tipser om siden Svindel.no/selvforsvar, hvor du kan lære en rekke teknikker for digitalt selvforsvar.
– Den siden anbefaler jeg alle å lese litt på, i tillegg til det vi selv legger ut på våre nettsider, sier han.
Svindlere utnytter våre kjappe trykk
Å gjennomføre et varekjøp på nett er enklere og tryggere enn noensinne. Pålogging i nett- og mobilbank går raskt og effektivt.
Men, når alt går så raskt, og du bruker samme løsning på mange forskjellige steder, så er det en risiko for at du kan trykke feil på ren automatikk. Dette er noe svindlerne misbruker for alt det er verdt. De utnytter at vi stadig får flere meldinger gjennom dagen, og ikke alltid tenker så mye før vi klikker.
Oi! Har jeg betalt en faktura dobbelt, og har penger til gode? Klikk!
Har jeg glemt å betale for parkeringen? Klikk!
– Vi vil gjerne rydde opp etter oss, og aller helst få løst problemer raskt. I farten er det lett å glemme å sjekke om budskapet faktisk er ekte, tror sikkerhetssjefen.
Han forklarer at de ser en kraftig økning av svindelforsøk som handler om å få deg til å klikke på lenker i en falsk e-post eller SMS. Meldingene blir stadig mer profesjonelle, og de følges gjerne opp med telefonsamtaler av svindlere som snakker godt norsk.
Her kommer derfor våre beste forhåndsregler for å avdekke svindlerne – før de avkler deg: