I september 2024 er det slutt for tjenesten BankID på mobil. BankID på mobil erstattes med BankID-appen, og er du ikke allerede i gang med å bruke denne, bør du komme i gang nå.
Et nytt og bedre alternativ
Hvorfor bytte ut noe som fungerer så fint som BankID på mobil, tenker du kanskje? Vel, BankID på mobil bygger på en eldre teknologi som avhenger av SIM-kortet ditt for å fungere. BankID-appen baserer seg derimot på internett i stedet for SIM-kort. Teknologien i BankID-appen gir både tryggere og raskere innlogging. Alt i alt er det et bedre alternativ.
BankID på mobil fungerer så lenge du har en gyldig avtale, men du kan ikke lenger fornye avtalen. Blir du av ulike grunner blir nødt til å bytte SIM-kort, vil ikke BankID på mobil lenger fungere, men det vil BankID-appen. Derfor er det en god idé å komme i gang med BankID-appen nå.
Slik går du frem
1. Last ned BankID-appen fra App Store eller Google Play. Du må ha iOS12/Android 6 eller nyere.
2. Aktiver appen med kodebrikke eller koder tilsendt på SMS eller e-post. Husk at du trenger personlig passord for BankID for å bruke appen.
Har du glemt passordet ditt? Slik kan du få tilsendt nytt førstegangspassord fra vår innloggingsside til nettbanken, eller du kan ta kontakt med kundeservice.
3. Tillat varslinger
Merk at det kan ta opptil én time før appen er klar til bruk etter aktivering.
I videoen nedenfor gir vår kunderådgiver Rune deg en rask innføring i hva du bør tenke på og hvordan du kommer i gang med BankID-appen.
Se også disse fine veiledningsfilmene som BankID har laget om aktivering av BankID-appen.
Aktiver BankID-appen med kodebrikke