- Svindlerne blir stadig mer profesjonelle og vanskeligere å avsløre.
Vi har sett et oppsving i antall bedrageriforsøk det siste året, og vi opplever at forsøkene profesjonaliseres. Det vi ser mest av akkurat nå, er falske e-poster, SMS og til en viss grad telefonsamtaler, der avsenderen utgir seg for å være en annen enn den egentlig er, sier Øyvind Hestnes.
Han er sikkerhetsansvarlig i Landkreditt, og avverger og begrenser flere svindelforsøk mot våre kunder hver måned.
– Vi har gode verktøy for å oppdage og forhindre svindel, men det aller viktigste er at du selv er årvåken. Ikke gi fra deg påloggingsinformasjon til andre, eller trykk på ukjente lenker. Dette er gode og enkle tiltak for å unngå å bli svindlet, forklarer Hestnes.
Svindlerne utgir seg gjerne for å være kjente aktører som Skatteetaten, Vegvesenet, Digipost, Posten, Politiet og Økokrim, og hensikten er å få tak i kundenes påloggingsinformasjon. På denne måten kan de få tilgang til dine kontoer og kort, og kan gjøre urettmessige uttak. Når svindlerne først har tilgang til dine kort og kontoer er dessverre erfaringen at pengene går raskt ut av konto, konstaterer Hestnes.
(Saken fortsetter under)